Google Bilim Fuarı Elif Bilgin

Google Bilim Fuarı’nda halk oylamasında birinci olan Elif Bilgin Gençlik Spor’un Ağustos sayısına konuşmuştu. Ülkemizin gururu olan 16 yaşındaki lise öğrencisi Elif Bilgin’in Gençlik Spor’a olan özel röportajını sizlerle paylaşıyoruz.
16 yaşındaki lise öğrencisi Elif Bilgin, 'Muz kabuğundan biyoplastik üretimi' projesiyle Google Bilim Fuarı 2013’de 15 finalistten biri oldu. Ayrıca ABD’de 168 yıldır yayımlanan popüler bilim dergisi Scientific American’ın “Scient in Action” ödülüne layık görüldü. Bilimdeki başarısını spor hayatında da devam ettiren Elif ile başarı hikayesi üzerine... 

İstanbul’da bir araya geldiğimiz Elif Bilgin, özel bir lisede tam burslu olarak 11. Sınıfta okuyor. Henüz 4 yaşındayken okuma yazma öğrenen ve o dönemlerde bilim dergileri okumaya başlayan Bilgin, başarısını bilimsel araştırmalara olan merak ve isteğine bağlıyor. 16 yaşındaki Elif, 2 yıl önce muz kabuğundan biyoplastik üretimi projesi üstünde çalışmaya başlamış. Birçok denemesinde başarısız olmuş fakat bu başarısızlıklara rağmen pes etmemiş. 12 denemenin sonunda ise başarmış.

YENİLMEYEN HAMMADDE ARADI

Bilimi çok sevdiğini ifade eden Elif, proje serüvenini; “Çevresel sorunlarla ilgili bir proje yapmak istiyordum. Bu istek üzerine beyin fırtınası yaptım ve bir liste hazırladım. Petrol bazlı plastiklerin yerini alabilecek biyoplastik üretimi üzerinde fikir yürüttüm. Tüketilen hammaddeden çok kullanılmayan çöpe atılan bir hammadde bulunabilir mi diye araştırırken, muz kabuklarını buldum. Muz kabuğunun içinde yüksek oranda selüloz ve nişasta gibi biyoplastik üretimine uygun maddeler var. Kendi kendine bozulmayan, çürümeyen, kolay parçalanmayan ve elastik plastik ya da plastiğe benzer bir şey elde etmeyi hedefledim. Sonunda bu kriterlere tamamen uyan bir malzeme ürettim. “ sözleriyle ifade ediyor. .

İLK 10 DENEME BAŞARISIZDI

2 yıl boyunca proje üzerine çalışan Bilgin, sabrının ve azminin getirdiği başarısını şu sözlerle özetliyor: “Okulda, bilim sanat merkezinde ve evde geç saatlere kadar çalıştığım oldu. Farklı metotlar uygulayarak biyoplastik üretmeye çalıştım. İlk 10 denemem başarısız oldu. Ancak son iki denememde muz kabuğundan biyoplastik üretmeyi başardım.” diyor. Google Bilim Fuarı’na katılım sürecini ise; “Genelde bir yarışma olur ve yarışma formatına uygun projeler üretilir. Ama ben tam tersini yaptım, önce projeyi bitirdim ve projeme uygun yarışmaları incelemeye başladım. Bu yarışmayı ise google arama motorundaki araştırmalarım sırasında buldum. Yarışma için istedikleri kriterlere uygun, açıklamalı bir video ve rapor hazırlayıp gönderdim.” şeklinde anlatıyor.



Bu yıl üçüncüsü düzenlenen Google Bilim Fuarı 2013’e katılan Elif, beklemediği bu başarısını; “Fuara raporu gönderip başvuruyu tamamladıktan sonra ilk 90 finalist açıklanana kadar 3-4 ay bekledik. O sırada umudu kesmiştim. Hatta proje aşamasında yaptığım plastiklerin çoğunu çöpe bile attım. Fakat Sonuçlar açıklandığında ve 15 finalist arasına girdiğimi öğrenince çok mutlu oldum. Hiç beklemediğim bir başarıydı.” sözleriyle ifade ediyor.. Elif projesi ile popüler bilim dergisi Scientific American’ın ‘Science in Action’ ödülünün de sahibi oldu.

SPOR HAYATINDA DA BAŞARILI 

8 yıldır profesyonel olarak voleybol oynadığını da öğrendiğimiz Elif Blgin, ş uanda 1907 Kanarya voleybol takımında takım kaptanı. Hem sporda hem de bilimdeki başarısı; “Spor, derslerin ve ödevlerin karmaşası arasında nefes alabildiğim, rahatlayabildiğim bir aktivite. Derslerden sıkıldığımda, biraz olsun bedenen ve aklen dinlenmek istediğimde tercihim voleybol oluyor. Bu aktiviteden sonra daha sağlıklı ders çalışabiliyorum.” sözleriyle özetliyor.



ÖNCEKİ BAŞARILARI VE HEDEFLERİ

Daha önce de birçok yarışmada başarı elde eden ve birincilik ödülü alan Elif, 6. sınıfta rüzgar hızıyla hareket edebilen bir araba üretmiş. 7. Sınıfta ise topraksız tarımla ilgili bir proje gerçekleştirerek, Suyun içinde soğan yetiştirmiş.
Mucitlerin ve icatların fazlasıyla ilgisini çektiğini belirten Bilgin’in hedefi, lise eğitimini başarıyla tamamlayarak Amerika’nın önde gelen üniversitelerinden birinde tıp eğitimi almak.

Röportaj: Nilüfer GEVENOĞLU 

Yorumlar